اهمیت تغذیه در پیشرفت آلزایمر | تغذیه سالم

اهمیت تغذیه در پیشرفت فراموشی

شاید واسه شمام ترسناک ترین چیز در زندگی از دست دادن حافظه تون باشه؛ اتفاقی که منتهی به فراموش کردن عزیزانتون، گذشته و حتی خودتون بشه، این آسیب ایه که فراموشی بوجود میاره.

 

الان مریضی فراموشی آسیبیه که میلیونا نفر در دنیا از اون رنج می برن. مریضی در سالای اولیه، خود رو به صورت فراموشی ناچیز نشون میده که کم کم، پیشرفت می کنه و مشکلات جدی در حافظه، زبون و ذهن رو دلیل می شه که آخرسر مریضی فراموشی، قربونی گرفتار به ناتوانی جسمی و ذهنی خود رو تحویل میده!

 

 

با وجود تحقیقات وسیع، دلیل و درمان قطعی فراموشی هنوز خارج از دسترسه. از نظر متخصصین دلیل بروز این مریضی، ترکیبی پیچیده از وراثت، عوامل محیطی و روش زندگیه. با این وجود محققان به دنبال پیدا کردن راهی مناسب واسه پیشگیری از بروز فراموشی هستن. این وسط یکی از بخشای وسیع مورد مطالعه محققان، رژیم غذاییه. هرچند اتفاق نظر در مورد یه رژیم غذایی مشخص واسه پیشگیری از فراموشی وجود نداره، اما چندین قلم غذایی به دقت مطالعه شدن و رابطه اونا با مریضی فراموشی مشخص شده.

 

اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامینای گروه ب

هموسیستئین نام ترکیبیه که مقادیر بالای اون در خون ممکنه منتهی به جنون شه؛ این موضوع رابطه هموسیستئین با مریضیای ذهنی رو ثابت می کنه. از اونجایی که افزایش دریافت روزانه فولیک اسید، ویتامین ب۶ و ویتامین ب۱۲، مقدار هموسیستئین رو در خون پایین می برن، این احتمال هست که مصرف منظم مکملای شامل ویتامینای گروه ب، پیشرفت مشکلات ذهنی از جمله فراموشی رو کمتر کنه. این موضوع تو یه تحقیق مورد آزمون قرار گرفته. یافته های این آزمون موثر بودن مکملای ویتامین ب۶ وب۱۲ رو در کاهش پیشرفت فراموشی ثابت کردن.

از غذاهای دارای سدیم زیاد مانند سوسیس، کالباس، کنسروها، سس گوجه فرنگی و… استفاده نکنین و نمک غذاتون رو محدود کنین

آنتی اکسیدانا

اکسیدانا ترکیبات ناپایداری هستن که انسجام سلولای بدن رو از بین می برن و از عوامل پیری سلولی به حساب میان و نقش کلی ای رو در بروز فراموشی بازی می کنن.

 

چیجوری از آسیب اکسیدانا و رادیکالای آزاد در امان بمونیم؟

این ترکیبات به عنوان اجناس جانبی متابولیسم، در هر لحظه در بدن تولید می شن. البته اعمال مفیدی هم انجام میدن و کنترل کامل تولید اونا شدنی نیس؛ اما مقدار تولید این ترکیبات باید کنترل شه تا بدن از آسیبای جبران ناپذیر اونا در امان بمونه. واسه این منظور در برابر نور مستقیم خورشید، آلودگیای محیطی و دود سیگار قرار نگیرید و از غذاهای شامل آنتی اکسیدانا (ویتامینای ث، ای، آ) بیشتر استفاده کنین.

غذاهای شامل مقدار خیلی از آنتی اکسیدانا:

* مغزها (بادام، پسته، فندق و…)

* سبزیجات سبز تیره (مانند اسفناج) و سبزیجات زرد (هویج)

* حبوبات

* میوه ها مخصوصا توتا و مرکبات

* چای سبز

مخصوصا در مورد توتا تحقیقات نشون دادن که تغذیه موشای گرفتار به فراموشی با زغال اخته، توت فرنگی و شاه توت، با بهبود کارکرد ذهنی اونا همراه بوده. یکی دیگه از منابع غنی آنتی اکسیدانا، چای سبزه که در مورد رابطه اون با مریضی فراموشی تحقیقات بزرگی انجام نشده.

با اینکه رژیم غذایی مشخصی واسه فراموشی تعریف نشده، یه رژیم متعادل و مغذی، واسه مریض بسیار لازم و سودمنده.

 

پیشنهادای کلی:

* یه رژیم غذایی متعادل رو در پیش بگیرین؛ یعنی از گروه های هرم غذایی، روزانه به مقدار مناسب و پیشنهاد شده استفاده کنین.

* وزن خود رو در محدوده مناسب حفظ کنین و روزانه به مقدار کافی ورزش کنین.

* مصرف غذاهای با مقدار زیاد چربیای اشباع و کلسترول رو محدود کنین.

* مصرف قند، شکر و فرآورده های قندی رو متوقف کنین.

* از غذاهای دارای سدیم زیاد مانند سوسیس، کالباس، کنسروها، سس گوجه فرنگی و… استفاده نکنین و نمک غذاتون رو محدود کنین.

 

چیجوری از یبوست پیشگیری کنیم؟

یبوست آسیب جانبی خیلی از داروهای عصبیه که مریض گرفتار به فراموشی تحت درمان، ممکنه با اون مواجه بشه.

* بهترین راه پیشگیری از یبوست، مصرف مقدار زیادی فیبره. منابع فیبر عبارت ان از: میوه ها، سبزیجات و غلات کامل.

* از دید جسمی فعال باشین (ورزش کنین تا محیط کار یا هر مکان دیگری پیاده روی کنین).

* به اندازه کافی آب و مایعات استفاده کنین (مریضایی که بنا به دلایلی مثل مشکل قلبی یا سیروز کبدی محدودیت مصرف آب دارن دراین باره با دکتر خود مشورت کنن).

 

با خشکی دهن چه کنیم؟

همراه با پیشرفت مشکلات مغزی و هم اینکه پیری، پیغامای احساس تشنگی هم کمتر و کمتر می شن. یعنی ساده تر، بدن مرتباً آب از دست میده (از راه ادرار و عرق) ولی فرد احساس تشنگی نمی کنه و مایعات کمتری مصرف می کنه و در نتیجهً آب از دست رفته جانشین نمی شه. این خود رو به صورت خشکی دهن نشون میده. هم اینکه بعضی داروها هم این آسیب رو ایجاد می کنن.

* شکلای جور واجور نونا، بیسکویتا یا کلوچها رو در شیر یا چای، نرم کرده و بخورین.

* واسه راحت تر شدن جویدن و بلع غذا با هر لقمه کمی آب استفاده کنین.

* از شکلای جور واجور اشکنها و سسای خونگی کم نمک واسه نرم تر کردن غذا استفاده کنین.

* از آبنباتای ترش واسه تحریک ترشح بزاق و مرطوب کردن دهن استفاده کنین.

 

داشتن وزن مناسب واسه بیماران گرفتار به فراموشی لازمه:

با پیشرفت فراموشی، به دلایل جور واجور مانند از بین رفتن مسیرهای پیام رسانی حواس گرسنگی و تشنگی، ناتوانی در بلع یا جویدن غذا و افسردگی، بروز سوءتغذیه بسیار محتمله.

همراه با پیشرفت مشکلات مغزی و هم اینکه پیری، پیغامای احساس تشنگی هم کمتر و کمتر می شن. یعنی ساده تر، بدن مرتباً آب از دست میده (از راه ادرار و عرق) ولی فرد احساس تشنگی نمی کنه و مایعات کمتری مصرف می کنه و در نتیجهً آب از دست رفته جانشین نمی شه. این خود رو به صورت خشکی دهن نشون میده

چند پیشنهاد واسه پیشگیری از سوءتغذیه:

* مصرف ۵-۶ وعده غذایی کم حجم، آسون تر از خوردن همون مقدار غذا در ۳ وعده س پس غذای لازم روزانه رو در ۵-۶ وعده کم حجم صرف کنین.

* روزانه ۱ عدد قرص مولتی ویتامین- مینرال استفاده کنین.

* وعده های غذایی خود رو به هر روش هایی لذت بخش کنین. خوردن غذا با بقیه شما رو به بهتر غذا خوردن تشویق می کنه.

* اگه مشکل در جویدن یا بلع دارین با مشاور سلامت خود (دکتر یا متخصص تغذیه) صحبت کنین. مشاورتان می تونه رژیم غذایی مناسبی رو واسه شما معرفی کنه.

* اگه غذا خوردن با نوع خاصی قاشق، چنگال و… واسه شما مشکله، اونو عوض کنین؛ مثلاً غذا خوردن با پیاله و قاشق آسون تر از بشقاب و چنگاله.

* افزایش فعالیت بدنی به بهتر شدن اشتها کمک می کنه.

* افسردگی می تونه دلیل کم شدن اشتها و کاهش وزن بشه به خاطر همین اگه احساس افسردگی می کنین به روان دکتر مراجعه کنین.

علی اصغر رحیمیان


منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • غذا و اهمیت تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو